DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
SEJARAH
AWAL PENDIDIKAN NEGARA
v Sebelum merdeka, beberapa
dasar telah diadakan untuk menggubal system pendidikan di Negara ini. Tanah Melayu ingin mencapai kemerdekaan dan
perpaduan yang merupakan elemen penting untuk menjayakan rancangan tersebut.
1. Wujud Laporan Barnes 1950 (ogos 1950) untuk mengkaji masa depan sistem
pendidikan di Tanah Melayu.
2. Laporan Fenn-Wu 1951 ditubuhkan mengkaji kedudukan sekolah Cina.
3. Selepas pilihanraya
pertama jawatankuasa Pendidikan ditubuhkan pada1956 dibawah Tun Abdul Razak
iaitu Laporan Razak 1956.
v Satu dasar pendidikan
telah diperkenalkan oleh Tun Abdul Razak yang dikenali sebagai Penyata Razak 1956. Pada tahun 1960 satu lagi dasar telah diadakan untuk menyemak
semula Penyata Razak 1956 iaitu Penyata
Rahman Talib 1960.
v Dasar Pendidikan Kebangsaan 1961 digubal berdasarkan Laporan Razak
1956 dan Laporan Rahman Talib 1960 untuk mewujudkan
persefahaman dan perpaduan.
v Selepan itu, Jawantankuasa Kabinet telah ditubuhkan
pada 1974 untuk mengkaji semula dasar pendidikan bagi menyesuaikannya dengan
perkembangan ekonomi Negara.
FALSAFAH
PENDIDIKAN NEGARA
“Pendidikan
di Malaysia adalah satu usaha berterusan kea rah perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu
pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan Negara.”
HASIL
PELAKSANAAN DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
v Menubuhkan 1 sistem pendidikan memenuhi keperluan
negara & menggalakan perkembangan kebudayaan, sosial, ekonomi &
politik.
v Menyatupadukan semua kaum dan menyediakan tenaga kerja yang
mencukupi
v Melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berdisiplin
dan terlatih.
v Menggalakkan perkembangan
bidang kebudayaan,social, ekonomi dan politik.
v Memenuhi keperluan tenaga rakyat Negara dalam
jagka masa panjang dan jangka masa pendek.
MATLAMAT
DASAR PENDIDIKAN KEBANGSAAN
v Falsafah ini telah
menggariskan tiga bidang utama, antaranya:-
o Perkembangan individu
o Perpaduan rakyat
o Kemakmuran Negara
v Langkah-langkah yang telah
diambil oleh Kementerian Pendidikan bagi mencapai matlamat ini ialah
memperkenalkan,
o Kurikulum Baru Sekolah
Rendah (KBSR)
o Kurikulum Bersepadu
Sekolah Menengah (KBSM)
v Hal ini bagi melahirkan
rakyat Malaysia yang dapat memenuhi
keperluan Negara dan mampu
menghadapi sebarang persaingan serta cabaran masa hadapan.
v Falsafah Pendidikan Negara
memberikan penekanan kepada 4 aspek penting bagi perkembangan seseorang
individu, iaitu
o Jasmani J
o Emosi E
o Rohani R
o Intelek I
STRATEGI
DAN PELAKSANAAN
v Beberapa strategi telah
digubal untuk mencapai matlamat Dasar Pendidikan yang telah ditetapkan seperti
berikut:
o Menjadikan Bahasa
Kebangsaan sebagai bahasa pengantar
yang utama
o Mengadakan kurikulum dan
sistem peperiksaan yang sama di semua sekolah
o Melicinkan tatacara
pengurusan pendidikan
o Mengagihkan peruntukan secara
adil termasuk di kawasan luar bandar dan pendalaman
o Menyediakan pendidikan
rendah mengikut Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang berasaskan 3M iaitu
membaca, menulis dan mengira pada tahun 1983 yang menjurus kepada Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada tahun 1989
o Memperluaskan pendidikan Vokasional dan Teknik melalui penyusunan semula
kurikulum Sekolah Vokasional pada tahun 1978
o Mempelbagai &
memperbanyakan kemudahan pendidikan diperingkat universiti khususnya bidang
sastera gunaan dan sains gunaan
o Mempertingkatkan
Pendidikan Islam, Kerohanian, Moral dan Disiplin
o Menjadikan Bahasa Melayu
& Bahasa Inggeris mata pelajaran wajib di sekolah-sekolah disamping bahasa
ibunda masing-masing
o Menggalakan aktiviti kokurikulum seperti pasukan-pasukan kadet
tentera, kadet polis, pengakap, Puteri Islam dan lain-lain
v Beberapa contoh bahagian
dan jawatankuasa ditubuhkan oleh Kementerian dan Jabatan Pendidikan bagi
mencapai cita-cita dasar ini, iaitu
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pendidikan
|
Bahagian Pelajaran Teknik dan Vokasional
|
Jawatankuasa Pusat Kurikulum
|
Biro Buku Teks
|
Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia
|
PENCAPAIAN
v Secara keseluruhannya,
tenaga rakyat hasil pendidikan dapat memenuhi keperluan guna tenaga Negara
v Pendidikan mengeratkan
jurang pengenalan pekerjaan mengikut kaum & mengurangkan kadar kemiskinan
v Kesedaran kebangsaan
Malaysia juga dapat dirasai antara kaum di sekolah
v Penguasaan Bahasa Melayu
antara kaum di Malaysia lebih memuaskan
v Pendidikan & latihan
meningkatkan pendapatan golongan berpendapatan rendah & membaiki taraf
hidup mereka
0 comments:
Post a Comment